O víkendu sme se vydaly s Aničkou do Olympie. Oběd,
nákupy, kino. Holčičí den. Mělo to být bezva. K mojí smůle zrovna probíhal
v nákupním centru Den zdraví, takže hned u vchodu sme narazily na
záchranáře, kteří předváděli první pomoc, měli na zemi figuríny a
defibrilátory, a já sem se u nich zastavila, abych Aničce ukázala: „Jo, divej,
tohle je moje práce, přesně tohle děláme.“ A za mohutnýho ukazování sem jí
říkala, jak se lidi učí masáž srdce na těch figurínách, jo, ty taky máme, a
taky sem jí vysvětlovala, jak hasič polije ty lidi krví a udělá jim jakože
úrazy, jakože mají střep v krku, uáááá… blééé pomoc, dopravní nehoda…
smála sem se když sem se držela za krk, a to asi přitáhlo pozornost hlavního
záchranáře.
„No poďte si to tady zkusit.“ Ukázal na figurínu.
„Nene.“ Reagovala sem bystře. „Já nemusím, já sem
z oboru, jenom tady vysvětluju dceři, co dělám.“
„Vy jste taky záchranář?“
„Ne. Já jsem …. Kancelář.“ Ježiš. „Ale právě děláme tady
tohle, školení.“
„Jo tak, soukromá firma!“
„No.“
„Tak nám to poďte ukázat. Když ste z toho oboru.“
Tvářil se pobaveně. Načež zavolal ostatní mediky. „Pojďte se podívat, máme tady
odborníka z oboru, tady slečna nám předvede, jak se dělá správně masáž
srdce!“
Tyvole. Co teď? „To vám asi neukážu, protože nejsu žádnej …
hasič.“
„Takže nám řekněte“ Obrátil se k medikům, jako jestli
dávají pozor „když ste ten odborník z oboru, tak určitě víte poměr dechů u
masáže srdce.“
„Dechy už se nedýchají.“ Řekla sem. „Když je jeden
záchranář, dechy se nedělají.“
„No tak to je sporný.“ Řekl s arogantním šklebem.
Nó, právě. Že je to chyták. Jéžiš, co já tady dělám, říkala
sem si.
„Tak nám poďte ukázat, jak uděláte tu masáž srdce.“
„Ne.“
„No poďte poďte, když budete potřebovat někomu zachránit
život, tak taky nemůžete říct Ne.“
Můžu. Ale nechtěla sem se hádat. Říkala sem si, že to ukážu
Aničce teda. Tak sem zaklekla k figuríně, a sotva se to stalo, tak
záchranář už věděl, že je to špatně „Á, tak to už vidím, že je to špatně!
S takovým záklekem nevydržíte ani minutu!“
Anička kroutila hlavou. „Ježiš to je trapas mami, poď pryč.“
„Ne, já to tady dodělám!“ Stlačovala sem gumový hrudník.
Anička se chytala za hlavu. Záchranář se bavil „Máte špatný rytmus! Špatný
rytmus!“ Medička která zaklekla vedle mě, radila: „A teď mezitím uděláte ty dva
dechy.“ Ostatní přihlíželi.
Když sme odešly, Anička to vyhodnotila jako trapas. „Až
pudeme zpátky, radši je obejdeme.“ Doporučila.
Jako jo, byla sem nasraná. Noaco, tak nejsu hvězda záchranářskýho
nebe, však mě do party brat nemusíte, nikdo se o to neprosil.
Šly sme do kina na Lego příběh. Polovinu sem prospala.
V té druhé polovině sem si všimla, že vtípkům legáčků se smějou jenom
chlapi. Každá hláška lego-Batmana spustila salvu otcovskýho smíchu. Taky
v kině nebyla žádná matka. Zvláštní, říkala sem si, a ve tmě sem
přemýšlela, co způsobuje, že ženský nemají rády Disney – Pixar-animák humor.
Zřejmě je to taky věc nějakých hormonů. Chtěla bych mít na všechno odpověď. Zdá
se, že ve všem je chemie.
Největší tahák mýho novýho života byl v tom, že budu
sama v kanclu, takže žádný lidi. Skoro žádný.
Hasič se tam dycky otočí, řekne „za hodinu přijdu, a
projdeme ty směrnice“ nebo něco takovýho, a zmizí do svýho kanclu, protože má
moc práce, za hodinu se objeví ve dveřích s noťasem na rameni „musím
frčet, čau“, a zmizí. Jednou ráno mi donesl snídani „dneska si to všechno
projdem, už nám ta práce hoří, nasnídám se, pak přídu a řeknu ti, co je potřeba
udělat, máme toho hodně, najez se.“ Od té doby sem ho neviděla tři dny.
Instrukce k práci dostávám v mejlech, nebo vpadne
do kanclu „Porada!“ a během půl hodiny mi dá práci na dva týdny. Někdy máme
poradu na cestě mezi kanceláří a autem, když sbíháme schody, snažím se
zapamatovat si všechno, co mám udělat „musím jet, pá, až přijedu, vysvětlím ti
to podrobněji“… což se většinou nestane.
Takže nakonec… sem sama. V kanclu. Což je boží. Těšila
sem se strašně, na post-apo svět bez lidí. Většinu svýho života sem strávila
v kanclech s lidma, se kterýma sem nechtěla mít nic společnýho,
typický obyvatel kanceláře byly ženský čtyřicet-až-padesát let, mluvící o
žehlení prádla, vaření na víkend, vaření na večeři, vaření večer aby měl muž na
oběd, výroba dekorativního květináče, řešení vztahů na pracovišti, kdo kde
s kým, tupý kecy o dietách a cvičení a blbonázory typu „kdo nechodí
k volbám, to u mě není člověk“. Taky sem musela snášet recepty na houbový
guláše, tipy na slevy ve městě, musela sem se účastnit módních přehlídek typu
„včera sem si koupila nový svetr, co na něho říkáš“ a snášet fašismus
v nejhorších podobách, jako sou nevyžádaný rady „měla bys…“ a „neměla bys“
a zákeřný „vím, že do toho nemám co mluvit, ale pro tvoje dobro ti musím říct…“
Fuck.
Za deset let kancelářskýho života sem konečně dospěla
k metě nejvyšší, být sama. Jaká euforie! Abych zdokonalila svůj svět,
nejezdím mhd, jezdím do práce vlakem. Pravidelně mám tak pro sebe prostor dvou
sedaček, kde nikdo nezavazí. Nikdo do mě nešťouchá. Piju si svoje kafe, a
poslouchám rádio, pro případ že by na mě chtěl někdo nedejbože mluvit. A
přemýšlím.
Myslela sem si, že je to úplně fajn, dokud sem nezjistila,
že za á mě sere, že přemýšlím ňák moc, a to k ničemu dobrýmu nevede, za bé
že sem si vypěstovala slušnou sociální fóbii. Jednou sem si řekla, že pudu do
Globusu, do jídelny na oběd, a tak sem šla, půl hodiny pěšky, a když sem tam
došla, tak sem zjistila, že je tam moc lidí, a že rozhodně nemám šanci stát ve
frontě, a už vůbec ne se tam najíst, a tak sem se otočila, a šla hladová zase
půl hodiny zpátky. Obědy sem zavrhla. O přestávce se chodím projít do lesů,
nebo k řece, nebo … já nevím… chodím a chodím, dokud se nevrátím. Řečky
sou boží, daleko lepší než Bažiny. Jednou sem se dokonce objevila v Mokré
mezi rákosím, kde sem našla ptačí kostru.
Je strašně jednoduchý spadnout do svýho mikrosvěta,
přemýšlet, vymýšlet, řešit, řešit si to svoje, konečně, hlava se zaradovala, že
ji neruší žádný podněty zvenčí a začla pracovat na sto procent, na jednu stranu
je fajn zjistit, že dokážu číst vědecký články o mikrobech v angličtině,
ani mi to nepřijde, na druhou stranu přemýšlím o mikrobech až tak, že nemůžu
spát. Říkala sem si, panebože, pošli mi někoho normálního, s kým se dá
normálně mluvit, nebo se zblázním. A jeden večer u mě zazvonil Eda.
„Proč mně nebereš telefony.“ Vřítil se ke mně na balkon.
„Donesl sem ti Frisco a cíga.“
Uložila sem Aničku, a šla na balkon. „Hej, to je legrační,
říkala sem bohovi, ať mi pošle někoho normálního, s kým můžu mluvit, a
poslal tebe.“
„No.“ Smál se. „To máš teda divnýho boha.“
„Přemýšlím zrovna o tom, že náboženství je jenom myšlenkový
experiment. Pokud jo, tak všichni ti lidi, co kvůli tomu umřeli, musí být fakt
nasraní.“
„Donesl sem si piva, měl sem jízdy v autoškole, fakt
peklo.“ Otevřel lahváča. „A k tomu tvýmu… no… já myslím, že sme všichni
pokusní králíci, v takové laboratoři, de jenom o to, to tady překlepat, to
je celý.“
„Co když celý lidstvo funguje jenom na myšlenkových
experimentech? Myslím jako Stephen Hawking a jeho černý díry, byl to jenom
myšlenkový experiment, kterým strávil celý život, a na konci zjistil, že se
spletl. To je hrozný.“
Díval se na mě nechápavě a vyděšeně. „Jo tak dobře, necháme
toho.“ Mávla sem rukou a dala sem mu Frisco, aby ho otevřel. „Stává se ze mě
nerd, sama sem vyděšená.“
Pak sme mluvili o celkem normálních pozemských věcech. Kdo
známej je v blázinci a tak.
„Maďar je tam taky.“ Informoval mě. „Prej už to nedává.“
„Tak on byl ale depresivní dycky.“ Řekla sem.
„Nebyl.“
„To teda jo, to vím určitě, protože jednou sem s ním
měla sex.“ Zaskočilo mu pivo, trochu prskal. „Protože mně ho bylo líto, že je
tak depresivní, napsali sme spolu sebevražednou básničku a pak sme měli sex. Až
tam budem, můžem na zahradu?“
„Co?.... Jo. Bylas tam někdy? V blázku.“
„Jo, na fesťáku. Někdo mi tam vypil pivo. Jo a počkej… za
někým sem tam byla, na návštěvě. Sakra ale za kým…. Nebyli sme tam spolu?“
„Jo, jo, byli, za Jurou.“
„On je mrtvej, že?“ Ujasňovala sem si. Přece jenom …. už
ztrácím přehled, kdo je naživu a kdo ne.
Do noci sme rozumovali nad životem. Eda říkal „Musíš si
prostě říct, že je fajn, že máš práci, že můžeš ráno vstát a nic tě nebolí,
musíš si uvědomit, že máš co jíst, za co nakoupit a co uvařit, a být ráda, že
neděláš v dole. To je celý. Pak strávíš super víkend se svýma děckama, a
to je štěstí, nehledej v tom žádný složitosti Ježiš.“ Obrátil oči a taky
do sebe obrátil pivo.
„No, to je právě to, co mě děsí. Smířit se s tím, že
tohle je všechno. Být šťastná, že si ráno dám kafe, a že mám práci…. Že můžu
jít o víkendu na nákupy… jako jo, fajn, nechcu znít nevděčně, ale doprdele… to
je všechno? Vážně vám to stačí? Vážně to všem stačí?“
„A co bych měl chtít víc.“ Trhnul ramenama.
„Víš, proč mám teď blbý období?“ Zapálila sem si cígo. Ne,
nepřestala sem kouřit, sakra. „Protože cítím vzduchoprázdno. Snažím se smířit
s tím, že je štěstí jít ráno do práce, vracet se z práce, koupit si
na cestě z vlaku hořickou trubičku a na večeři si udělat přírodní řízky. A
víš co, nefunguje to. Cítím se prázdná jako nikdy. Nemám projekt. Do hajzlu,
před třema rokama sem chtěla jezdit s kapelou po světě. Fotit.
Dokumentovat. Psát. Be with band. Je jedno, jak blbě to zní, něco sem chtěla.
Žila sem tím, že sem to chtěla. Nebo před dvouma rokama sem chodila na párty,
tančila sem celý noci, a tančila sem dokud sem nepadla, a bylo úplně jedno, že to
bylo blbý, prostě to byl projekt a žila sem tím.“
„Nojo, ale máš Aničku přece, nemůžeš jezdit s kapelou
po světě.“
„Ježiš Edo! Já nemluvím o tom, co se stane, nebo co se děje,
ale o tom, když věříš, že se něco může stát, nebo doufáš, že… já nevím jak to
říct. Tys nikdy nechtěl…. To chceš celej život dělat na stavbě?“
„Jo, proč ne. Tam sou dobří borci.“
„No já nevím. Já bych chtěla dělat hodně věcí. Být
komisařkou OSN, rozdělovat jídlo v Africe, vyjet někam s polní
nemocnicí, jako sestra, chtěla bych být válečný reportér v Kurdistánu,
nebo kdekoliv… v Afgánu, chtěla bych cestovat a psát, jako Kerouac, a
chtěla bych být vědec, a pracovat s lidma, kteří hledají odpovědi, jako
já. A taky bych chtěla dělat něco jako … paleontolog, někdo by mi v noci
zavolal Hej, sme v poušti Gobi, právě sme našli kostru plesiosaura, a já
bych řekla ok, hned sem tam. Jako rozumíš….?“
„To sou nesmysly, co říkáš.“
„Chtěla bych fotit a dokumentovat, nebo točit, já nevím.
Určitě se jednou vydám tímhle dokumentárním směrem, viděla sem projekt Human of
New York, borec nafotil přes čtyři tisíce fotek lidí z New Yorku, a ke
každé fotce napsal krátký příběh těch lidí, krátký rozhovor. Působivý jako už
dlouho nic. Chtěla bych udělat taky něco takovýho.“
„Tak to udělej.“
„No to teda udělám. Jednou.“ Vzala sem foťák a vyfotila ho.
„Problém je, že mám spoustu projektů do budoucna, ale žádnej teď, žádnej
necítím vnitřně. Čekám. Ono to příde, ale musím počkat. Mám toho hodně. Takže
ale mě nenuť smířit se s tím, že je život fajn když můžu strávit sobotu
v obchoďáku, to fakt ne.“
„Já ti vůbec nerozumím. Máš Aničku, nemůžeš vymýšlet
kokotiny jako být válečný reportér, dyť to sme mohli vymýšlet když sme neměli
děcka, tohle sou blbosti, co říkáš.“
„A ty si třeba neříkáš, že až budeš v důchodu, budeš… já
nevím… malovat na velký plátna?“
„Já budu malovat leda tak velký hovno a důchodu se nedožiju,
protože su alkoholik, nazdar.“ Ťukl si se mnou. Tím to bylo u konce.
V noci se mi zdálo o koncertě. O koncertě Billy Talent.
Mluvila sem s Benem. Říkala sem mu „Tohle je můj váš šestý koncert.“ A on
mi řekl: „Jo, já si tě pamatuju.“
Když sem se vzbudila, bylo mně nanic.
Upravila sem Edovu fotku, a řekla sem si, že začnu
s dokumentováním lidí. Asi to bude chtít časem lepší foťák, of course.
Další den, když sem čekala na vlak, volal Eda.
„Sedím na nádru mezi bezďákama, a pijeme krabčák.“ Říkal.
„To nezní moc komfortně.“
„Komfort co…? Ty poslouchej, neuvěříš, co se stalo, a předem
ti musím říct, že su pěkně nasranej.“ A vybalil ňákou historku, jak včera Hugo
potkal Doktora, a zeptal se ho, proč ke mně Eda chodí, protože viděl fotku na
fejsbůku, a Doktor šel za Edou a zeptal se ho, jestli za mnou chodí, protože
potkal Huga a ten říkal…. Poslouchala sem nasraný monolog „ty už mě nebudeš
nikdy fotit“ a … kdesi cosi, vlak do toho dělal tudum tudum, a když sem
vystoupila, skončilo to nadávání „tak mně k tomu něco řekni, ne?“
„Já nevím, jestli se mi chce.“
„Hm, tak to seš dobrá, poslouchalas mě vůbec co sem ti
říkal?“
„Zničili ste mi projekt, chtěla sem fotit lidi, fakt dík. A
všechno jenom proto, že se chováte hystericky, blbečkové. Chtěla sem být
dokumentarista!“
Na nádru sem si koupila hořickou trubičku. Fotit lidi je na
hovno, říkala sem si, nezaslouží si to. Nejlepší by bylo koupit si mikroskop a
fotit věci pod mikroskopem, jako sou želvušky, který umí žít ve vakuu.
A já si myslela, že ten odpor k disneyovskejm animákům mám jen já... a doma jsem před chlapem a dcerama za exota, bo oni jsou z toho nadšený a já otrávená...
OdpovědětVymazat